Jdi na obsah Jdi na menu

Partikl

12. 8. 2012

Partikl

zpracoval:Miras

K sestavení níže uvedené tabulky mě inspiroval příspěvek jednoho rybáře na www.carpforum.co.uk. Ten nápad se mi zalíbil už od úplného začátku, a tak už zbývala jen maličkost - myšlenku dotáhnout k realizaci. Uváděné doby jsou skutečně minimální, doporučuji je raději překročit, zejména dobu namáčení. Jde nám přeci v první řadě o to, abychom rybám nezpůsobili nějaké zdravotní komplikace! Pro úplnost ještě uvádím několik poznámek, které se týkají níže uvedeného přehledu:

1) Konopí - občas narazíte na konopí, které je složité přinutit k tomu, aby puklo. Znovu jej namočte do čisté vody a opět nechte nasát (možná na dalších 24-48 hod) a pak uvařte až pukne.

2) Když se některé suroviny uvaří nebo jinak tepelně upraví, jejich molekulární struktura a nutriční profil (včetně "lákacích" vlastností) se nasytí a poškodí. To znamená, že čím kratší doba vaření, tím vyšší stupeň zachování původních vlastností připravované suroviny. Pokud tedy ponecháme partikl nasát déle než je obvyklé, docílíme tím zkrácením doby vaření. Pozor!!! Je však nezbytně nutné připravit požadovaný partikl tak, aby neuškodil rybě! (dostatečně měkký)

3) Zvýšení atraktivity - ponechte partikl ve vodě, ve které se vařil, aby došlo k tzv. fermentaci. Zpravidla po několika dnech některé druhy partiklu (kukuřice, tygří ořech,..) vytvoří z vody hustou sladkou kaši. Je to způsobeno uvolněním cukrů, které jsou obsaženy v partiklu. Rybám to moc chutná. Pozor na zkysnutí!!!

4) Drobný partikl (pšenice, ječmen, konopí) lze připravit i tak, že jej nasypete do hrnce, zalijete horkou vodou, přiklopíte pokličkou a necháte to tak přes noc. Ráno je vše připraveno k lovu. Místo hrnce lze použít i termosku.

5) Burské ořechy musí být v potravinářské kvalitě. Ty, které jsou určeny např. ptákům, mohou obsahovat látku Aflotoxin fungus, která zabíjí ryby. Pokud máte pochyby o původu a kvalitě burských oříšků, raději je nekupujte, i když jsou podstatně levnější.

6) Maximální doba nasáknutí a minimální doba vaření zajistí, co možná nejvyšší míru zachování nutriční hodnoty připravovaného partiklu.

7) Pro zkrácení doby varu je vhodné použít "papiňák".

 

Partikl min doba namačení min doba vaření poznámka
       
Kukuřice 24 hodin 30 minut Musí jít lehce rozmáčknout mezi prsty, slupka je zpravidla popraskaná
       
Hrách 24 hodin 30 minut Kontrolovaně vařit, aby se neuvařil na kaši
       
Pšenice 6 hodin 15 minut Nebo nevařit a nechat naklíčit
       
Ječmen 6 hodin 15 minut Nebo nevařit a nechat naklíčit
       
Proso 6 hodin 15 minut Nebo nevařit a nechat naklíčit
       
Oves 6 hodin 15 minut Nebo nevařit a nechat naklíčit
       
Řepka 6 hodin 15 minut Není nutné vařit, stačí namáčet tak dlouho, až neplave, urychluje trávení
       
Konopí 12 hodin do puknutí semínek Bomba věc, je atraktivní téměř pro všechny druhy nedravých ryb
       
Len 12 hodin 10 minut Nemusí se vařit, urychluje trávení
       
Sojový bob 12-18 hodin 30 minut  
       
Cizrna 24 hodin 30 minut Dobře přijímá pachy, nepoužívat v bahně
       
Vikev 12-18 hodin 30 minut  
       
Mungo fazole 12-18 hodin 30 minut  
       
Fazole aduki 24 hodin 30 minut  
       
Fazole obyčejné 12-18 hodin 30 minut  
       
Červený bob 12-18 hodin 30 minut  
       
Tygří Ořech 24 hodin 30 minut Nestravitelný pro kapra, používat v rozumné (malé) míře
       
Tygří Ořech mini 24 hodin 30 minut Nestravitelný pro kapra, používat v rozumné (malé) míře
       
Brazilský ořech 24 hodin 30 minut Nestravitelný pro kapra, používat v rozumné (malé) míře
       
Burský ořech 24 hodin 30 minut Musí být v potravinářské kvalitě!!!
       
Javorové semínko 12-18 hodin 30 minut